СУЧАСНИЙ ДИРЕКТОР ШКОЛИ

МОДЕЛІ ДИРЕКТОРА СУЧАСНОЇ ШКОЛИ

Особисто для мене сучасний директор школи - це "універсальний солдат-миротворець, який має грунтовну теоретичну базу знань фахового спрямування та навички володіння даними знаннями на практиці; в критичних ситуаціях спроможний адекватно реагувати та приймати оптимально-раціональні шляхи виходу; вмотивований на самовдосконалення, яке аплікує на команду, з якою працює; вміння радіти успіхам інших; компромісний та рішучий, благородний; готовий в будь-яку хвилину прийти на допомогу; приклад для наслідування"


А ось як розглядає дане питання Олександра Іванівна Мармаза в навчальному виданні "МЕНЕДЖМЕНТ В ОСВІТІ: ДОРОЖНЯ КАРТА КЕРІВНИКА" до вашої уваги.

Л.Калініна змальовує моделі директора сучасної школи так.

1.Директор-вчитель. Тяжіє до педагогічної діяльності, він вчитель вищої категорії. Багато уваги приділяє підготовці та проведенню своїх уроків, виховних заходів. Бере активну участь у методичній роботі школи. Дає відкриті уроки, запрошує вчителів до себе на заняття. Залюбки надає консультації з актуальних та складних навчальних проблем. Цікавиться новими підходами до викладання навчальних предметів. Особисто впроваджує інновації. Створює умови для оптимізації навчально-виховного процесу в закладі освіти. Користується авторитетом у дітей та батьків як учитель.

2.Директор-дослідник. Особливу увагу приділяє експериментально-дослідницькій роботі у школі. Він відстежує новаторські ідеї, підтримує щільні звязки з ВНЗ, ученими. Як правило, сам пише дисертацію або допомагає у цьому іншим, створюючи на базі школи експериментальний майданчик. великого значення надає часті у різного роду конкурсах, олімпіадах,  турнірах. Бере участь у конференціях, друкується у фахових газетах та журналах.

3.Директор-господар. Добре дбає передусім про матеріально-технічне забезпечення навчально-виховного процесу. Він уміє знайти додаткове фінансування, не боїться створювати різного роду благодійні фонди. Дбає про своєчасний ремонт будівлі, озеленення шкільної садиби, побудови спортивних майданчиків.

4.Директор-менеджер. Орієнтований у своїй діяльності на професійний підхід до управління. Він має відповідну менеджерську підготовку, володіє знаннями щодо ефективного правління та використовує їх у практичній діяльності. Основна правлінська технологія - управління за результатами. З повагою ставитья до персоналу, мотивує та стимулює до новаторства, якості роботи педагогів. Прагне створити педагогічний колектив з високими творчо-інтелектуальним потенціалом. Залучає педагогів, батьків, учнів до співуправління. Гідно веде себе з вищими органами управління.

Моя примітка: як тяжко НЕ БУТИ директором-учителем, директором-дослідником, директором-господарником, директором-менеджером, бо "на завтра" втратиш відчуття сьогодення та зловиш "піке" у нікуди. Тільки комплексне поєднання всіх моделей дозволяє директорові йти вперед до нових якісних вершин освітнього простору.



ВИМОГИ ДО СУЧАСНОГО КЕРІВНИКА /бачення О.І.Мармази/

Системоутворюючі якості:
1)Фізичне здоровя: в здоровому тілі - здоровий дух. Валеологічна грамотність. Робочий час у більшості керівників становить 10 - 12 годин. За рахунок чого знаходять цей час: здоров'я, відпочинок, культурний розвиток, спорт, хобі тощо. В решт-решт їх нестача дадуть про себе знати, викличуть депресію, погіршення самопочуття, проблеми в сім'ї і т.д. Тобто життя - це система взаємопов'язаних судин. Перехитрити його не можна. Проте можна стати приреченим роботоголіком. Хвороба роботоголізму зафіксована Всесвітньою організацією збереження здоров'я. Її наслідки - серцево-судинні захворювання, виразка шлунку, нервові розлади тощо. І все це позначиться на роботі.

2)Моральність - це уміння гідно поводитися із людьми, співпереживати, чути голос совісті, почуття відповідальності. Часто посада керівника асоціюється із покаранням, криком, агресією. керівникові дуже важливо вміти розслабитись, зняти напруження. І. Павлов радив "жагу загнати у м'язи", найти полегшення у фізичній роботі. Лікарі кажуть, що сльози відволікають удар від серця (чи не тому жінки рідше потерпають від інфарктів та інсультів?). "Злість - зброя безсилля" - говорив А. Міцкевич. Керівника, який кричить, тупотить ногами, розмахує руками, бризкає слиною, залишається тільки пожаліти, бо на хворих, як відомо, не ображаються.

3)Інтелект: розвинені мислення, пам'ять, уявлення. М. Г. Чернишевський стверджував, що три якості - широкі знання, звичка думати та благородні почуття - необхідні для того, щоб людина була дійсно освіченою. Культурна освіченість керівника полягає у постійній потребі дізнаватись про досягнення, художню творчість людства. Антропологічність знання - це система гуманітарних, природничих, політекономічних, психологічних, художніх та інших знань, які сприяють визнанню людини. Вони є основою для евристичної діяльності керівника, формування його ділової поведінки, зумовлюють морально-психологічний стан менеджера.

Моя примітка: як влучно охарактеризовано системоутворюючі якості. Без фізичного здоровя однозначно ніхто не спроможний на повну силу працювати, та ще й з радістю. Щодо моральності, то як соромно за тих директорів, які тільки й знають лаятися та безперервно кричати. А ось освіченість директора - це домінуюча якість. Бо з "бовдурем" як би ти не хотів, а "Храму освіти" не побудуєш.

УСПІШНИЙ КЕРІВНИК

Якості ефективного керівника давно привертали увагу вчених-дослідників та практиків, але ще ніхто не зумів знайти той набір характеристик, якими повинен володіти кожен керівник. Таким чином, незважаючи на існуючий перелік якостей він залишається відкритим.

До переліку важливих рис успішного керівника, як правило, відносять:
* інтелектуальні можливості вище середнього, але не на рівні обдарованості та геніальності;
* ініціатива, яка пов'язана із здатністю до аналізу та конструктивної діяльності, енергією, життєстійкістю;
* впевненість, що спирається на здатність вірити в себе і свою діяльність, усвідомленя свого місця, бажання досягти цілей;
* здатність подивитись на ситуацію "зверху", що дає можливість панорамного бачення подій та процесів;
* фізичне та психічне здоров'я, яке створює запас енергії, необхідної для складної роботи;
* усвідомлення мети робить можливим постійний аналіз власної діяльності та мотивацію підлеглих;
* тактовність, толерантність керівника викликають з боку підлеглих повагу, яка потрібна, щоб вести за собою;
* порядність необхідна, щоб завоювати довіру;
* бажання успіху, установка на лідерство створюють позитивні умови для кар'єри;
* уміння брати на себе відповідальність за прийняття рішень, виконання важливих завдань;
* здатність співпрацюватимз широким колом людей;
* емоційна зрілість дозволяє управляти своїми почуттями, станами;
* установка на успіх створює передумови успішної діяльності та результатів;
* здатність до здорових, тверезих суджень.



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу